Dieta na zdrowe oczy

Zdrowa dieta ma znaczący wpływ na jakość naszego widzenia i stan oczu. Może zapobiec problemom z nawilżeniem oczu, który w dzisiejszych czasach dotyka prawie wszystkich. Prawidłowe odżywienie powinno uwzględnić witaminy oraz minerały oraz  kwasy tłuszczowe omega-3, obecne m.in w rybach, oleju lnianym. Duże znaczenie dla zdrowia oczu  mają także takie substancje jak antocyjany (barwniki zawarte w kwiatach i owocach o właściwościach przeciwutleniających, przeciwzapalnych, przeciwbakteryjnych) oraz luteina ( substancja odżywcza z rodziny karotenoidów, która chroni plamkę żółtą (część siatkówki odpowiedzialna za ostrość widzenia).

Źródła antocyjanów w diecie to przede wszystkim czerwone, fioletowe lub zupełnie ciemne owoce i warzywa:

  • porzeczki
  • aronie
  • śliwki
  • truskawki
  • wiśnie
  • czereśnie
  • czerwona kapusta

Dieta na oczy to przede wszystkim dieta, zawierająca witaminy i minerały (selen,cynk,mangan,miedź) w formie najłatwiej przyswajalnej – w pożywieniu. Najkorzystniejsze dla widzenia witaminy mają właściwości antyoksydacyjne, czyli likwidujące wolne rodniki powodujące stres oksydacyjny i niszczenie komórek. mapy satelitarne Witaminami-przeciwutleniaczami są witaminy: C, A i E.

Witaminę A  znaleźć można w:

  • marchwi
  • szpinaku
  • brokułach
  • dyni
  • wątróbce

Witaminę C  zawierają:

  • cytrusy
  • winogrona
  • papryka czerwona
  • owoce dzikiej róży
  • porzeczki
  • brokuły
  • szparagi
  • jabłka

Źródła witaminy E to:

  • olej słonecznikowy
  • olej sojowy
  • olej kukurydziany
  • kiełki pszenicy
  • margaryna
  • migdały
  • orzechy
Luteiny dostarczą nam:
  • szpinak
  • brokuły
Oczywiście  ważne żebyśmy mieli świadomość, że sama  dieta nie wystarczy do tego by cieszyć się nieustająco dobrym widzeniem.Ważna jest także odpowiednia higiena narządów wzroku, czyli np. joga dla oczu, wypijanie odpowiednich ilości wody czy częste przerwy w pracy przed komputerem a przede wszystkim regularne badanie wzroku.