Jak dbać o oczy latem?

O oczy trzeba dbać cały rok, lecz jest to szczególnie ważne w okresie letnim. Gdy jesteśmy narażeni na szkodliwe promieniowanie UV. Jak prawidłowo dbać o oczy latem?


Co szkodzi naszym oczom latem?

W lecie oczy narażone są na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych.

  • Gorące i suche powietrze. W lecie powietrze jest bardzo ciepłe i suche. Powoduje to zaburzenia w produkcji filmu łzowego oraz nadmierne parowanie łez, co doprowadza do wysuszenia, podrażnienia i zaczerwienienia oczu.
  • Klimatyzacja. W wielu domach i biurach klimatyzacja jest standardem. Choć przyjemnie chłodzi w czasie letnich upałów, to pozbawia powietrze wilgotności i źle wpływa na oczy- wysusza je i zwiększa ich drażliwość. Po przebywaniu w pomieszczeniach klimatyzowanych bardzo często pojawia się uczucie zmęczenia, pieczenia i zaczerwienienie oczu.
  • Promieniowanie UV. W lecie jednym z największych zagrożeń dla oczu jest promieniowanie UV oraz mocne słońce w godzinach 9 i 14-15. Skutki zdrowotne nadmiernego promieniowania UV występują najczęściej po kilku latach i są bardzo dotkliwe, m.in. zwiększają występowanie wielu groźnych chorób oczu i powiek.
  • Światło. W czasie letnich upałów wiele osób skarży się na światłowstręt (nadwrażliwość na promieniowanie słoneczne o dużym natężeniu), co powoduje częstsze i mocniejsze mrużenie oczu. Bardzo często występuje ból i trudności w obserwowaniu otoczenia.

Jakie mogą być konsekwencje zaniedbania ochrony oczu?

Nienoszenie okularów przeciwsłonecznych oraz patrzenie na słońce może trwale uszkodzić wzrok. Promieniowanie UV, choć daje przyjemne ciepło, to może powodować:

  • zmętnienie rogówki,
  • wysuszenie powierzchni oka,
  • uszkodzenie rogówki,
  • powstawanie zmian zwyrodnieniowych siatkówki,
  • utratę części fotoreceptorów.

Promieniowanie UV przyspiesza również rozwój zaćmy. Przyczynia się także do rozwoju nowotworów gałki ocznej i powiek. Warto wiedzieć, że szkodliwe dla oczu są również promienie słoneczne odbijające się od tafli wody- odbiciu ulega 85-95% promieni słonecznych. Bardzo podobnie odbijają się promienie słoneczne od kartek książki i piasku. Można wtedy doznać zjawiska olśnienia (poczucie niewygody lub zmniejszenia zdolności rozpoznawania przedmiotów) przez wymienione wyżej przedmioty. Zjawisko to może doprowadzić do uszkodzenia rogówki lub siatkówki.

Jak chronić oczy latem?

1. Okulary z filtrem UV

Właściwie dobrane okulary z filtrem chronią przed szkodliwym promieniowaniem UV. Zapobiegają także przed występowaniem wielu chorób oczu, m.in. zapalenia spojówek, zwyrodnienie plamki żółtej, czy nowotworów gałki ocznej lub powiek. Dlatego tak ważne jest dobranie odpowiednich okularów z filtrem UV.

2. Dobry filtr

Fale promieniowania słonecznego mają od 200 do 400 nanometrów. Dlatego kupując okulary, warto zwrócić uwagę na oznaczenia:

  • UVA (400-315 nanometrów),
  • UVB (315-280 nanometrów),
  • UVC (280-200 nanometrów),

3. Barwa szkieł

Kolejnym ważnym kryterium w czasie zakupu okularów jest barwa szkieł. Najpopularniejsze z nich to:

  • brązowe i bursztynowe – świetnie zatrzymują niebieskie światło, które powoduje intensywne odczucie olśnienia. Są zalecane zwłaszcza dla kierowców oraz osób o wrażliwych oczach;
  • czarne – chronią przed intensywnym światłem i dają świetny kontrast kolorystyczny. Niestety rozszerzają źrenicę, co powoduje, wpadnie zwiększonej ilości promieniowania UV;
  • szare – utrzymują dobry kontrast i nie zniekształcają kolorów, dzięki temu widziana jest naturalna barwa otoczenia.

4. Stopień zabarwienia szkieł

Stopień zabarwienia szkieł wpływa na ilość przepuszczanego światła. Wyróżnia się:

  • Cat. 1- najlepsze do słabego oświetlenia i w czasie pochmurnych dni;
  • Cat. 2- najlepsze do średniego nasłonecznienie, idealnie nadają się na słabe i zmienne oświetlenie, są odpowiednie do prowadzenia pojazdów;
  • Cat. 3- najlepsze do mocnego nasłonecznienie, sprawdzą się w czasie pobytu nad morzem lub nad jeziorem. Można w nich prowadzić pojazdy;
  • Cat. 4- przeznaczone na mocne nasłonecznienie. Idealne na wycieczki górskie, czy uprawianie sportów wodnych. Nie wolno w nich prowadzić pojazdów.

5. Soczewki kontaktowe z filtrem UV

Jeśli nosisz soczewki kontaktowe, to powinieneś wybierać tylko te modele z filtrem, np. soczewki ACUVUE. Zapewniają one skuteczniejszą ochronę niż okulary z filtrem, ponieważ pokrywają całą gałkę oczną. Dzięki temu szkodliwe promieniowanie UV nie przedostanie się w wolne miejsca. Aby zapewnić najlepszą ochronę przed szkodliwym promieniowaniem, wielu specjalistów zaleca jednoczesne stosowanie soczewek kontaktowych z filtrem UV oraz okularów przeciwsłonecznych. Dzięki temu zyskujesz maksymalną ochronę przed szkodliwym promieniowaniem i zwiększasz swój komfort widzenia.

Więcej na ten temat: Czy soczewki kontaktowe chronią przed promieniowaniem UV?

6. Okulary do pływania

Jednym z najlepszych sposobów schłodzenia się podczas letnich upałów jest kąpiel w morzu, jeziorze lub basenie. W czasie tego rodzaju odpoczynku stosuj okulary do pływania, ponieważ w wodzie są drobnoustroje doprowadzające do infekcji oczu. Woda chlorowana w basenie może je dodatkowo podrażnić. Po każdej kąpieli zalecamy także przemywanie oczu solą fizjologiczną.

7. Nakrycie głowy z daszkiem

Podczas letnich upałów należy bezwzględnie stosować nakrycia głowy. Może to być czapka, daszek lub kapelusz. Każde z nich rzuci cień na twarz, a dzięki temu osłoni od ostrego słońca. Jeśli wybierasz się na plażę lub na odkryty basen, to zabierz ze sobą duży parasol przeciwsłoneczny, który świetnie ochroni twarz przed nadmiernym promieniowaniem.

Zobacz ofertę kropli nawilżających w naszym sklepie

8. Krople nawilżające do oczu

W lecie bardzo ważne jest również właściwe nawilżanie oczu sztucznymi łzami. Ich regularne stosowanie zapobiega występowaniu dolegliwości związanych z suchym powietrzem. Jeśli masz skłonność do zaczerwienienia oczu, to wybierz krople łagodzące.

9. Dieta

Aby wzmocnić oczy, jedz potrawy z wysoką zawartością witamin: A, C, E, D i z grupy B oraz minerałów; cynk, miedź i selen. Warto włączyć również do diety produkty bogate w „zdrowe tłuszcze”, czyli w kwasy Omega-3 i Omega-6. Efekty stosowania diety dobrej dla oczu widoczne są dopiero po kilku tygodniach właściwego odżywiania lub od rozpoczęcia suplementacji. Dlatego warto zadbać o oczy już początkiem roku, aby w lecie były w dobrej kondycji.